Vanliga frågor (FAQ)

Här hittar du svar på vanliga frågor i eibabo®-butikerna.

Allmänt

Vad är ”Mitt konto” (personligt kundkonto)?

Det personliga kundkontot (Mitt konto) är en separat del som du bara har tillgång till när du har loggat in. Inloggningen sker via personsymbolen i huvudmenyn. Om man är inloggad får gubben en annan färg. Först när du har loggat in visas dataposterna kundorienterat. Alla uppgifter visas krypterat. När du har loggat in på systemet visas en individuell sida med dina uppgifter – ditt personliga kundkonto. Här kan du nu använda alla aktiverade tjänster som du har tillgång till. Via menyn till vänster kan du välja de ämnesanknutna områdena. Det är t.ex. personliga uppgifter, hantering av faktura- och leveransadresser, ditt föredragna betalningssätt, nyhetsöversikt, beställningsstatus Sofort-översikt, orderöversikt med komplett orderhistorik i kronologisk ordning och direkt orderanknuten kommunikationsmöjlighet med din personliga kundrådgivare och att redigera och hantera dina skapade önskelistor.

I ditt personliga kundkonto (Mitt konto > Orderöversikt > Kommunikationsikon [pratbubbla] vid ordern) har du en personlig rådgivare (omfattande kommunikationsterminal). Kommunikationen är 100 % säker och sker via uppdateringsmeddelanden i ditt personliga kundkonto. Denna tjänst är inte tillgänglig vid gästbeställning. Via ditt personliga kundkonto når du oss dygnet runt för pågående ordrar. Alla frågor som du har ställt om din order besvaras garanterat inom max 3 timmar på arbetsdagar i din orderhistorik.

När du lägger en ny order loggar du bara in med ditt inloggningsnamn och lösenord och slipper ange dina uppgifter på nytt. Priset visas automatiskt netto/brutto beroende på din registrering, beroende på faktura- och leveransadress och kundtypen (företag, företag med momsregistreringsnummer, konsument osv.) och leveranslandskvot enligt lagen om omsättningsskatt för konsumentleveranser inom EU-länder.

För alla EU-länder gäller omsättningsgränsvärden (s.k. leveranslandskvoter). Om dessa överskrids får inga ytterligare leveranser ske till privatpersoner (konsumenter) under det innevarande räkenskapsåret om inte butiksinnehavaren är momsregistrerad som företag i det aktuella landet. Om leveranslandskvoten överskrids tillkommer momsen i det aktuella EU-leveranslandet vid leveranser till privatpersoner och ska fiskalt betalas direkt till det aktuella landet.

1
Hur når jag min personliga eibabo®-kundrådgivare för en order?

I ”Mitt konto”-delen visas dina ordrar på ett mycket överskådligt sätt med omfattande kommunikationsmöjligheter på ditt nationella språk med din särskilt tilldelade personliga kundrådgivare. För att komma dit loggar du in på den eibabo®-butik där du har lagt den aktuella ordern. Detta gör du via personsymbolen i huvudmenyn. När du har loggat in på skrivbordsversionen av eibabo®-versionen hittar du Mitt konto-delen på vänster sida. På eibabo®-versionen för mobiltelefoner klickar man efter inloggning på menyikonen med de tre vågräta strecken. Där hittar du innehållet på ”Mitt konto”, ditt personliga kundkonto.

Välj ”Orderöversikt” där. Nu visas alla dina ordrar i kronologisk ordning. Alla ordrar har tre ikoner:


Pratbubbleikon

Infoikon

Upprepningsikon

Med pratbubbleikonen når du kommunikationsterminalen med din personliga kundrådgivare inkl. all tidigare kommunikation om ordern. I den här delen kan du skicka frågor eller information till oss via knappen ”Nya frågor om ordern”, som vi sedan behandlar mycket snabbt. I kontaktformuläret väljer du som ”Ämne för frågan” ditt önskade ämnesområde och skriver sedan in all information i fältet ”Ditt meddelande”.

Med info-ikonen hämtas innehållet för den lagda ordern. Där kan du se all relevant produktinformation som hör till ordern.

Upprepningsikonen använder du för att lägga i innehållet i den här ordern i varukorgen på nytt. På så sätt kan du enkelt efterbeställda redan lagda ordrar.

1

Top 3 FAQs

1. Hur fungerar tullklareringen hos eibabo® och vilka tullavgifter behöver jag betala?

Alla länder tar ut olika utgifter beroende på varans ändamål (tulltaxenummer). Vid alla affärstransaktioner med leverans utanför Tyskland (tredje land och EFTA-länder) identifieras produkter via tulltaxenumret. Vid export är detta nummer åttasiffrigt och vid import är det elvasiffrigt. Med hjälp av kodningen kan tullmyndigheterna i nästan alla länder entydigt kategorisera varor (gäller inte för tjänster). På så sätt kan tullen registrera skatt eller ta fram statistik om varuströmmar. Utan ett tulltaxenummer är utförsel till EFTA-länder eller tredje land inte möjlig. Alla länder har olika tröskelvärden för tull.

Alla länder har normaltullar som gäller vid införsel av varor. Dessutom gäller så kallade förmånstullar, som bara tillämpas vid vissa förutsättningar och som i regel är betydligt lägre än normaltullen.

Huruvida varorna är förmånsberättigade eller inte beror till exempel på deras ursprung och om det finns ett förmånsavtal mellan EU och införsellandet, till exempel finns det särskilda avtal med EFTA-länderna Norge, Island, Schweiz och Liechtenstein. Införsel till förmånstull – som ofta är 0 % – tillämpas om den införda varan är en ursprungsvara enligt vad som avses i förmånsavtalet. Detta gäller bara om varan är helt framställd eller tillverkad i den aktuella avtalspartens jurisdiktion.

eibabo® är ett företag inom eibmark.com GmbH. eibmarkt.com GmbH är, som en av få aktörer i denna bransch, av tyska tullen godkänd exportör. Tullen kontrollerar flera gånger om året att alla kriterier följs. eibmarkt®.com GmbH är ansluten till AEB:s datacentral och verkar enligt ATLAS-förfarandet som är certifierat av Bundesfinanzdirektion. Tack vare vår egen digitala tullhantering kan vi snabbt och obyråkratiskt inspektera och påverka processer. Våra medarbetare har en omfattande utbildning inom det här systemet och har utbildats på flera språk för att kunna besvara internationella kundförfrågningar.

Det betyder att vi ordnar all varudokumentation som krävs för utförseln (ursprungscertifikat, varucertifikat, förmånsintyg och övriga nödvändiga fraktdokument för införsellandet) så att ditt köp blir så bekvämt och säkert som möjligt. Dessutom deklareras alla varuleveranser på ett fackmässigt sätt, så att du som kund slipper extra kostnader och problem med post och tull.

2. Vilka fraktkostnader beräknas i eibabo®-butiken?

Fraktkostnaderna hittar du via en länk intill artikelpriset. Översiktssidan för fraktkostnader når du via Service i huvudmenyn (skrivbordsversion) eller i sidfoten (mobilversion).

Om det inte finns ett fast standardpris per order för ett valt leveranssätt, vilket som regel gäller för alla EU-länder och Schweiz (se översiktssidan för fraktkostnader), beräknas fraktkostnaden utifrån vikten och skrymmandeinformationen för artiklarna i din varukorg och leveransadressen och det valda leveranssättet. Fraktkostnaden beräknas generellt efter vikt vid leverans till tredje land och Liechtenstein och Island (DHL EXPRESS eller DHL INTERNATIONAL). Fraktkostnaderna för varukorgen beräknas bara på nytt om ytterligare artiklar läggs i varukorgen eller leveranslandet resp. leveranssättet ändras.

3. Jag beställer för första gången, har jag valt rätt eibabo®-butik och språk?

eibabo® är tillgängligt i många länder och på totalt 14 olika språk. Välj därför rätt butik innan du gör din beställning. Du kan till exempel nå den tyska eibabo®-butiken via www.eibabo.com, men också via www.eibabo.de. De nationella butikerna erbjuder i många fall flera språk, till exempel finns www.eibabo.fr på fyra olika språk (franska, spanska, engelska och tyska).

Men dina orderuppgifter hittar du bara (efter att du har loggat in) i den butik där du ursprungligen gjorde beställningen. Observera även att all korrespondens sker och alla e-postmallar finns på det språk som du valt vid tidpunkten för beställningen.

Typiska meddelanden kan till exempel vara följande:

Teknisk mottagningsbekräftelse av beställningen från systemet (automatiskt genererat e-postmeddelande)
Ordererkännande och bekräftelse av leveransdatum
Allmän information
Avböjd order
Annullering
Bekräftelse av inkommen betalning (vid betalningssättet förskottsbetalning)
Leveransförsening
Leveransinformation med spårningslänk för att spåra försändelse
Reklamationsmottagande

Hittade du inte svaret? Vi finns alltid tillgängliga för dig. Ditt eibabo® kundvårdsteam.

Använd vårt kontaktformulär för att ställa frågor till oss: Kontaktformular